Kongsberg Kino viser film om Maria Montessori Onsdag 23. oktober kl 18

Kongsberg Kino setter opp den nye filmen om Maria Montessori Onsdag 23. oktober kl 18.

Vi håper at dere kan ta med gode venner, besteforeldre og andre som er interessert i det som ligger bak utviklingen av montessoripedagogikken.

Velkommen!

Maria Montessori - La Nouvelle Femme
Premiere: 13.09.2024 – På kino nå

La oss introdusere dere for et fengslende og vakkert kostymedrama som gir et gripende portrett av en pioner innen medisin og pedagogikk, Dr. Maria Montessori. Dette er en film som ikke bare underholder, men også inspirerer og utdanner.

Historien om Italias første kvinnelige lege
En pionér for alle barns rett til utdanning og kvinners plass i samfunnet.

«Et sterkt og rørende innblikk i livet til Maria Montessori, kvinnen som endret undervisningsfilosofi for alltid» - Kinomagasinet, terningkast 5

* * * * "Gir rettferdighet til den visjonære siden av Maria Montessori" - Femme Actuelle
* * * * "Både historisk og høyaktuell" - La Voix du Nord
* * * * "En film som berører" - Le Parisien
* * * * "Jasmine Trinca og Leïla Bekhti overbeviser stort" - Les Echos
* * * * "En romantisk og opplysende debutfilm" – Ouest France
* * * * "En vakker film i ordets sanneste betydning" - Sud Ouest
* * * * "Gripende og sterk" - Télé 7 Jours
* * * * "En fortjent hyllest til Maria Montessori" – A Voire A Lire

Se trailer her: https://www.youtube.com/watch?v=2GkTyzAvvao&t=9s

Synopsis:
Dr. Maria Montessori var Italias første kvinnelige lege. Med sin reformpedagogikk la hun grunnlaget for montessoriskoler over hele verden, og stadig flere blir etablert. Sosietetskvinnen Lili flykter fra Paris til Roma sammen med dattera Tina, som har en funksjonsnedsettelse. Der oppsøker hun en institusjon for barn med lærevansker. Etter hvert får barnet en uventet utvikling gjennom de pedagogiske metodene til Maria Montessori. Det skal vise seg at de to kvinnene har mye å lære av hverandre, ikke minst Maria, som kjemper for respekt og anerkjennelse i en mannsdominert verden, og som selv har sine hemmeligheter. Filmen viser noen av utfordringene hun møtte, både på profesjonelt og personlig plan.

Målgruppen:
Denne filmen appellerer til et bredt publikum, fra de som er interessert i historiske dramaer og biografier, til de som er opptatt av pedagogikk, likestilling og personlig utvikling.